23 november 2005

Hemlösa små skejtare, vart ska vi bli av?


Smala ben, för stora skor och lillebrorsans gamla shorts, yepp, det är jag. Jag gillar verkligen att skejta i shorts. Och just denhär bilden tycker jag om. jag vet inte varför egentligen, kanske för att den är komplett misslyckad, man ser ju bara brädan och benen, och den är tagen för tidigt. Men jag saknar skatehallen. Dendär konstiga lukten av damm, svett och gamla läskburkar. Jag saknar allt, tillochmed de pyttesmå blejdarna som alltid var ivägen, och att bli halvt döv av alla skramlande skateboardhjul mot ett alldeles för grovt golv. Mest av allt saknar jag nog minirampen. Och jag blir så förbannad, för nu, nu finns det verkligen ingenstans att vara. Parkeringsgaragen, jovisst. Kronans har universums rackligaste golv, och på Konsum kan man ju inte vara, för där kommer Securitas, ditringda av sura tanter, redan på eftermiddagen. Ser inte de som bestämmer att de bara skapar fler problem? Skejt är inte en synonym till orden ligism, klotter, snatteri och vandalism. Skejt är möjligen synonym till frihet.

Frihet att göra vad vi vill, när vi vill, hur vi vill. Men om vi inte får det då? Om samhället verkar se varenda person med en bräda som en potentiell brottsling eller förstörare. Om vi inte får skejta var vi vill, inte ens i folktomma parkeringsgarage tillhörande stängda mataffärer. Skejt kanske är begränsad frihet eller nåt, inte vet jag, det jag vet, med hundra procents säkerhet, är att det är vinter nu. Det är kallt, blåsigt och regnigt. Och i en tid när "forskare rapporterar om stillasittande ungdomar" var och varannan dag känns det som ett felsteg att stänga en skejthall. För det är inte skejtarna som är "den stillasittande ungdomen", men när det är inte omöjligt men åtminstone halvt, att skejta utomhus mellan oktober och april (beroende på när det blir kallt och när de sopar bort gruset på våren) kanske vi tillbringar fem månader sittandes framför datorn. Jag vet inte vart jag vill komma med dethär skrivandet egentligen, jag vill nog bara säja en sak, till Falkenbergs Kommun och alla jävla slipsgubbar i hela Sverige:

Skateboardåkning är inte fel, det är frihet!

Inga kommentarer: