23 november 2005

Rep, snor och gråväder

Repet igår gick riktigt bra, bäst var nog ändå slappoversionen av "The Lion Sleeps Tonight". Tunggung. Sen var jag, mamma och Oscar och såg Harry Potter och den flammande bägaren. För att vara en film baserad på en otroligt bra bok var den helt okej, men den som inte orkat läsa boken har verkligen missat något. För dom plockade bort en hel del och filmen kändes rätt kort. (Om man nu kan kalla över två timmar för kort)

Jag vet iallafall vilken som är veckans filmhöjdpunkt, Pleasantville, på tvåan halv elva på lördag. Ladda videon säjer jag bara! Den och Almost Famous är två av de mest genialiska filmer jag någonsin sett. Pleasantville handlar om två syskon i slutet av nittiotalet som med hjälp av en konstig gammal fjärrkontroll hamnar i femtiotalssåpan "Pleasantville" som utspelar sej i staden med samma namn. I Pleasantville är allting i svartvitt och synnerligen idylliskt, brandkåren släcker inga bränder, för ingenting kan brinna, och ägnar istället tiden åt att plocka ner katter som klättrat upp i träd. Basketlaget vinner alla matcher, men allting är stereotypt. Man kan inte ta sej ur Pleasantville...än.

Nu sitter jag här, med halvfebrig hjärna och försöker undvika att skriva ett kulturhistoriaarbete som jag lyckats skjuta upp i tre veckor eller nåt. Tyvärr måste jag göra det. Men kulturhistoria, som kunde ha varit kul, är raka motsatsen. Mycket tråkigt.

Jag kan ju iallafall ladda upp nån fin bild hit, för att pigga upp eventuella läsare, om nån läser alltså. Tveksamt, det finns ju hundratusentals bloggar.

Inga kommentarer: