26 januari 2006

Tvångsshopping, casina och lite till....

Jag har skaffat mej en rätt bra trave med smeknamn genom åren, trots allt. Ibland känns det som om mitt minst sagt udda namn har hindrat mej från fenomenet smeknamn, men icke. Det senaste i raden ekade på JC idag när Alex tjoade "Hej Heddious!" bortifrån jeanshörnan. Det var Mikaels idé från början, nån gång förra terminen eller så kom han på att om man vred lite på det underbara ordet hideous blev det Heddious, och tadaa, ett passande smeknamn på någon man då och då är osams med. Andra smeknamn har jag fått stå ut med betydligt längre, Humlan har pappa kallat mej sen jag var liten, ibland blir det Heddahumlan istället. Min vän Thessan hade konstig humor i trean-fyran någon gång och började kalla mej Heddwig, förmodligen för att hon visste att jag avskydde det. Men nu, efter en tillvänjningsperiod på ett halvt decennie eller så är det helt okej. Men: Om någon förutom Thessan, och möjligen Moa kallar mej Heddwig skriker jag högt och blir vansinnig. Och jag menar allvar.

Här följer en lista på namn jag kan tänka mej att reagera på, mest av gammal vana men likväl:
  • Humlan/Heddahumlan
  • Heddious
  • Heddus
  • Humlis
  • Skrället
  • Hon-den-konstiga-som-skejtar...
(Angående det sista, det är bara folk som enbart känner mej ryktesvägen som använder det. Punkt slut.)

Vi hade ingen muko idag, jag gick hem till farmor. Vi pratade en massa, åt kanelbullar och spelade Casina. Jag vann. Stort. Med 93 - 60 eller nåt. Det var väldigt roligt. Min farmor må vara nittio och lite glömsk ibland, men hon är en jäkel på att spela kort. Det enda som oroar mej med att vinna i kortspel är den mest irriterande klyschan av dem alla; Tur i spel...

Men man kan inte ha allt.

Och förressten, skrev jag ens varför jag var på JC? Jo, min kusin ska gifta sej på lördag och jag behövde en svart tröja att ha till min röda kjol, så mamma tvingade dit mej och jag hittade en väldigt enfärgad, svart och enkel sak som jag tyckte var rätt okej. V-ringad, men man kan inte få allt här i världen. Men lite solbränna skulle sitta fint, haha.
Jag kanske retutav blir fin, svart tröja, röd rolig kjol och svarta strumpbyxor och converse. Helt okej.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klädseln VAR helt ok och du har glömt ett namn: Hodda, som i Escar & Hodda ;)