9 november 2007

Diesel?!

"Dillkokt och malibusås är nästan gott ihop."

Fast vin är dricka-efter-matendricka för mej. Sorry, men det passar inte till mat.

Vi hade alltså vinprovning på jobbet igår. Cidermänniska som jag är kände jag mej väldigt malplacerad, men jag var inte ensam. Tror att jag och dom två samhällarna bildade någon sorts "vi som inte förstår vin"-klunga, men försöker ändå.

Fusklapparna gjorde mej ännu mer förvirrad. Hur i hela häcklefjäll ska jag kunna känna en smak av lätt rostade ekfat?! Någon driver med mej. Vad smakar ett ekfat? Vill man att något ska smaka rostigt ekfat? Unsolved mystery.

Och jag frångick mina principer big time. Min kallishalva blev djupt olycklig, men jag åt en stor laxtallrik. Eller, nja, delar av den. Varmrökt och dillkokt, och en bit najad som var ungefär lika stor som min lillfingertopp. Jag förstår inte detdär med slemlax, det är helt obegripligt. Jag tänkte ge kallrökta en chans också, men jag såg plastlådorna framför mej, så det gick inte. Ingen GLS heller, aldrig i livet.

Kom Ihåg:
  • Vin luktar inte, det doftar.
  • Isenbourg är en långkörare som passar till lax.
  • Dessertvin är gott.
  • Jacob's Creek är mesigt, lite blaskigt.
  • Willowglen var en positiv överraskning.
  • Riesling var knastertorrt.
  • "Va? Jag trodde dom var syskon!!"

1 kommentar:

Berander sa...

Rostade som i "brödrost" eller "rostade kastanjer". Mao lätt brända.

Inte oxiderade på det viset som en gammal opel.

Och jag som inte ens tycker om vin, nästan alls.

Kram.