21 juni 2006

Beviset för att jag inte kan någonting om fotboll och en domedagssyn på livet.

Jag trodde att Sverige - England skulle sluta 2-1 till endera laget. Knappast. Fast det var i och för sej ganska nära. Och att T&T skulle spöa Paraguay. Där kollapsade min teori fullkomligt. 3-0. Till Paraguay. Håhåjaja.

Förövrigt har dethär varit en dödag. Jag satt på golvet i badrummet och läste en bra, men halvt deprimerande bok i nästan två timmar. Det är ungefär vad jag har gjort idag.
Jag har pillat loss lite sårskorpor också, och duschat och ätit frukost. Jag funderar på om det inte börjar bli dags att äta lite till, min mage väsnas.
Fast den kanske bara gör uppror mot det rådande politiska klimatet eller nåt annat viktigt, det är trots allt min mage. Den borde vara som jag.

Just nu känns allting så grymt meningslöst, värdelöst. Speciellt jag. Det kanske är en begynnande artonårskris. Jag menar, vadfan är jag bra för? Den självkritiska åsiktsmaskinen version 19.88.
Idag hatar jag mej själv, verkligen. Jag tar inte tag i saker, jag bara sitter och grubblar. Vill nästan defenestrera hela mej, från min sargade högra lilltå till minsta lilla hårstrå på huvudet. Morr. Skita i allt. Hela denhär meningslösa materialistiska delen av universum borde förintas, helst snart. Visst, lite tråkigt för alla vettiga varelser som bor här, men i det stora hela tror jag att universum skulle tjäna på det. Lite som att hugga av en arm som har kallbrand. Den kan förstöra alltihop, armen om man inte förstör den.

Kvalitetstid. Vilket fint ord. Det är sån tid som man har utnyttjat väl och tagit till vara på. Används ofta av 5xM:are och andra människor med ett överflöd av pengar och tekniska apparater som påminner dom om mer eller mindre oviktiga [stoppa in lämpligt slipsgubbegöromål här] som de inte får glömma. Kvalitetstiden är en bluff. Den riktiga kvalitetstiden är den man inte tänker på för att man är upptagen med att vara lycklig.

Yrken som inte passar mej, och varför de inte gör det:
  • Slipsgubbe, alla kategorier. Jag är för det första ingen gubbe, för det andra gillar jag inte att ha slips och för det tredje har jag svårt för att sitta still.
  • Läkare. Jag kan ta ansvar för mej själv och mitt marsvin. Punkt. Jag skulle inte kunna ta på mej ansvaret för att rädda någons liv, speciellt inte om det innefattar att skära och sticka i folk.
  • Högerpolitiker. Undrar varför. Kanske för att det är tvärsemot hela min ideologiska uppfattning om rättvisor och människovärde.
  • Fönsterputsare. Jag är höjdrädd.

Och yes, nu ska jag tjata, men det bryr jag mej inte om. Gör världen en tjänst och läs Momo eller Kampen Om Tiden för det är en underbar bok, klok är den också. Den skapar perspektiv, och den är inte ett dugg deprimerande. Underbar. Bara.

Liten Ordlista:

  • Defenestrera: Att slänga ut någon från ett fönster. Mycket bra metod om man vill hjälpa någon en bit på vägen in i nästa liv. För önskad effekt, använd inte fönstrena på första våningen.
  • 5xM: Förkortning för Mullig Medelålders Man Med Makt, mycket bra uttryck som jag hittade i den andra boken jag tjatade om i morse. 5xM:arna ligger bakom många orättvisor och problem här i världen.

Inga kommentarer: