11 juni 2006

Jag luktar lax

Det är väldigt förklarligt egentligen.

Över till dagens filurande:
Ända sedan jag var liten har jag gått i multikulturella klasser i sklan. och på dagis med. Jag har haft fler klasskompisar som hetat Mohammed än Anna. Jag har tillochmed räknat. I min nuvarande klass är alla så otroligt svenska. Jag vet inte varför, men det är ovanligt som sjutton att elever med utländsk bakgrund väljer estetiska. Kanske är det en fem stycken av de drygt hundra esteterna på min skola som inte har svenska eller nordiska föräldrar.
I min klass har vi en halvgrek och en vegan. That's it liksom. Det tunnas ut ju äldre jag blir.
Lågstadiet och mellanstadiet gick jag på Mölle. Ungefär fifty-fifty svenska och utländska elever. Där grundlades mitt förakt för främlingsfientlighet och annat sverigedemokratiskt. Att det fanns en låda med muslimköttbullar och en med grisköttbullar var ungefär lika konstigt som att 1+3=4.
När jag började på Tånga, högstadiet, blev jag väldigt förvirrad, för det var så många som såg likadana (blonda, blåögda) ut. Jag vande mej. Det jag inte vande mej vid var Eddie Meduza och Ultima Thule. Välkommen lilla jämställdhetsideolog, det finns folk som inte tycker som du, ungefär. Lyckligtvis inte så många.
Men jag hajar fortfarande inte farför estet är en så helsvensk linje. Är det för att den ibland klassas som "oseriös"? Det är den enda anledning jag kan komma på. Men estet är så seriöst man gör det. Och om man inte sköter pluggämnena blir det problem, hur bra musiker/dansare/skådis/konstnär man än är. Punkt.

Iallafall, min jättetrevliga vegankompis har börjat blogga. Det var det jag tänkte säja från början. Vet inte hur ofta hon kommer att skriva, men det hon skriver är alltid väldigt bra.

Klicka här.

Inga kommentarer: