13 juni 2006

Midnattsskymning På Västkusten

Bara älskar försommar, när den blir riktig sommar direkt. Fast det ska regna imorgon säjs det. Men ändå, det är nåt speciellt med vidöppet fönster halv tolv på natten, och särskilt när det är varmare utomhus än inomhus. Halv tolv på natten. Det är då det känns lite bak-å-fram. På ett bra sätt. Och det är aldrig mörkt heller, i norrland har de midnattssol och det är säkert väldigt häftigt, men midnattsskymning på västkusten är inte fel det heller.

Om jag skriver en bok om mitt liv (gud vad tråkig den skulle bli) skulle den få heta så. Midnattskymmning På Västkusten. Det låter lite halvt ogrammatiskt, men eftersom jag har lika mycket förståelse för grammatiska regler som för högerextremister så kan jag inte förklara vad det är som låter konstigt. Det bara gör det. Men alltså. Hur tråkig skulle den boken bli? Vad skulle den handla om? En halvkonstig sjuttonåring som har ytterst få talanger, och en av dom är att spotta ur sej konstiga liknelser och jämförelser? Som sitter och skriver dagbok halva nätterna utan att egentligen skriva om något viktigt, och som vill slå sönder världen efter att ha sett en ovanligt uppriktig Hollywoodfilm om vapenindustrin. Vad spännande.

Jag kommer bli som Hipolito, författaren i Amelie Från Montmartre (som förövrigt är en otroligt bra film). Fullkomligt misslyckad. Fast jag kommer bli mer misslyckad än Hipolito, för jag tror att han kan skriva. Det kan inte jag.

Dagens bekännelser: Jag trodde aldrig att jag skulle bli sådär jätteuppiggad av en Fall Out Boy-låt. Tji fick jag. Och jag är jättehungrig, om det är en bekännelse? Det går iallafall att åtgärda.

Inga kommentarer: