6 september 2007

En Diffus Livsplan och en Odiffus som hoppningsvis inte inträffar

Tre tjejer vid ett fikabord. En har huvudvärk, en äter glass och den tredje snyltar på den andras glass. På något sätt börjar konversationen handla om livet och vad man vill göra med det. Tjejen med huvudvärk säjer inte så mycket, på grund av huvudvärken, men de andra två har en hejsan diskussion.

- Vad vill du göra med ditt liv?

- Eeeh, bli journalist, bli lycklig..?

- Nu tycker jag att du är lite diffus.

- Okej, jag tänker hitta en kille om tre år, fem år senare gifter vi oss och jag ger upp allt vad studier heter för att vi får två barn, en kille och en tjej med tre års mellanrum och tvingas flytta från vår lilla innerförortslägenhet till en dyr dum villa där vi skaffar bil, hund och fyra marsvin som bara jag sörjer när de väl dör. När jag närmar mej femtio blir min man överkörd av en felbesiktigade elbil och dör varpå jag ägnar resten av livet åt att deppa, äta choklad och lösa korsord.
Var det diffust?

-Nej, det var en livsplan.

Varpå en av tjejerna vänder sej till den tredje:

- Dethär hjälpte inte mot din huvudvärk direkt va?

1 kommentar:

Elin sa...

Men jag blir glad för din skull! Bra att någon av oss får leva lite i magin (:

Och ja, Håkan till Härnösand, det skulle vara något det.. ^^