9 januari 2007

Dötid

Tegelsten i skallen nu.

Det är sista dagen på jullovet. Vart tog tiden vägen? Jag trodde att jag hade all tid i världen. Fan vad tjusigt, jag har grubblat bort ett helt jullov. Åtminstone bitar av det. Varenda dag i över en vecka nu har jag försökt gå och lägga mej tidigare, vända tillbaks dygnet litegrann. Men det spelar ingen roll att jag lägger mej klockan halv elva, för så fort jag börjar skriva så skriver jag, och skriver, och skriver tills jag antingen somnar av skrivkramp eller har tömt hjärnan tillfälligt. Och är jag vaken till klockan ett behöver jag sova ut. Därför har jag fortfarande inte ätit frukost.

Imorgon är det tillbaka till allvaret igen, eller till stället där det räcker med att vara närvarande för att åtminstone vissa lärare ska begrava dej i lovord. Fast jag känner att jag ligger lite pyrt till i Arko, det är julvisan som spökar. Den är verkligen inte klar. Om sanningen ska fram så har jag inte gjort ett dugg eller ägnat den en tanke sen dagen innan julafton. Och jag har verkligen svårt för att skriva saker utan synkoper. Dammit.

Så vad ska jag göra med min dag då? Jag ska repa, det vet jag. Och jag borde verkligen gå ner till stan och skaffa en ny tankebok, för det finns ingenting som inte tyder på att jag inte skriver ut de tretton sidorna som är kvar i den jag har nu ikväll. Och nya pennor. Jag gillar inte kulspetspennor, det är mycket goare flyt i bläckpennor. Även risig handstil ser åtminstone ganska snygg ut då. Jag måste sortera och organisera upp mej själv, jag är ett stort trassel nu. Mina livspusselbitar har blivit lite kantstötta över det senaste året och passar inte perfekt längre. Jag måste fixa till dom så att dom passar igen. Och jag måste hitta mina utmaningar. Istället för att vilja kräkas på skolan och all dötid som den innefattar kan jag lägga energi på något annat, kanske. Frågan är vad.
Jag borde kanske springa lite oftare. Och se till att ha ätit ordentligt innan. Läsa fler och bättre böcker.
Eller så lägger jag energi på det jag känner för, för det brukar vara det som gör mej gladast och piggast. Eller så tappar jag all motivation och spelar MsRöj i flera timmar utan att klara en enda. Det är nog det jag har gjort detta jullovet. Spelat MsRöj och funderat. Jippi. Vilket slöseri med alldeles utmärkt tid.

Inga kommentarer: