6 maj 2006

Dagens Filosoferande

Dagens Outfit



Knappast, snarare "vad jag alltid har på mej, oavsett tillställning, väder eller humör". Jag är fruktansvärt enformig när det gäller kläder, egentligen. Eller fruktansvärt bekväm.
Jeans och t-shirtmänniska ut i tånaglarna liksom. Alltid, alltid jeans och t-shirt. Och skejtskor alternativt Converse. Me likes.
Jag är så speciell som person så jag behöver inte se så speciell ut. Tycker jag. Men det är min åsikt och det finns säkert tusen människor eller mer som har fördomar och åsikter om en pinnartad tös med skateboard och en ryggsäck full med skräp och ideér. Fast det gör mej inte så mycket längre, för om jag skulle bry mej om vad alla tyckte och tänkte om mej skulle jag få så fullt upp med det att jag skulle missa allt annat. Det handlar om prioriteringar. Prioriteringar, vilja och en liten bit mod.

Så jag skippar mina outfits, för jag ser ganska ofta ganska likadan ut, och ägnar tiden åt böcker, livet och att samla solskenspartiklar.
Boktips föressten, Momo - eller Kampen om Tiden av Michael Ende. Fullkomligt underbar saga med mycket verklighetsförankring. Rekommenderas till alla, särskilt stressade människor. Sätt dej ner med den boken och drick en kopp varm choklad. Det hjälper mot det mesta. Jag vet inte riktigt, men jag tror att man måste stanna upp ibland. Bli förundrad av något självklart, snubbla runt i oviktigheten för att kunna slappna av. Gå barfota över en gräsmatta eller lyssna efter speciella ljud. Ta hissen upp på ett parkeringstak och fotografera andra tak, inte för att det är fint utan för att göra något oviktigt. Ibland blir allting så stort och okontrollerbart att fötterna famlar som om marken gick i vågor. Då måste man hitta ner på jorden igen. Skratta inte åt den som kan ligga och lyssna på vinden och ljudet av bilbrus, egentligen är det avund, längtan efter de små detaljerna som man springer förbi när livet går för fort. Det är inte lätt att bromsa, och ingen kan göra det åt dej heller. Andra kan säja att "du borde nog sakta ner nu", men den enda som kan trycka ner bromsen är du. Kom ihåg det.

Läs: Momo - Michael Ende

Lyssna: Shine On You Crazy Diamond - Pink Floyd

Gör: Lyssna efter suset, det finns där nånstans.

Inga kommentarer: