8 maj 2006

Walk Down Memory Lane

Råkade klicka här, och helt plötsligt blir det översvämning i hjärnans minnesavdelning.
Jag kollar låtlistor och minns första gångerna jag kollade på Voxpop. Små bitar av musikvideor studsar förbi, och några skivomslag far förbi. Låtar jag glömt bort, hittat igen och glömt ännu en gång.

Jumper. De hade en musikvideo där de stod i ett garage eller nåt och sjöng om Tapetklister. Jag vet verkligen inte varför, men jag tänker alltid på Picassostatyn i Halmstad när jag hör den låten. Det är helt flippat. Men antagligen är det en kombination av bilradio och parkeringssvårigheter eller nåt.

Scatman John. Jag gick på dagis, Kompisen, avdelningen Gröna Fjärilen. I kuddrummet som låg mellan alla alvdelningarna brukade fröknarna spela musik och Scatman gick på högvarv samtidigt som vi lekte Turtles. Fast jag fattade aldrig Turtles, så kan det bli när man inte har Barntrean. På avdelningen Bamse hade de en fröken som var kille, men han var fröken ändå. Det är lite lustigt.

Walking On Broken Glass med Annie Lennox och Anywhere Is med Enya är lite fina de med. Jag lånade skivorna av min kusin Hanna när jag var kanske sex eller sju år. Sen tänkte jag inte mer på de låtarna föränn nu i vintras när jag av en slump hörde en annan Annie Lennox-låt och kände igen rösten. Och jag vet precis hur omslagen till de skivorna ser ut, fortfarande. Herregud, det är tio år sedan. Om det känns så otroligt länge sedan, hur ska det då kännas när man är femtio eller sexti och hittar nåt som påminner om när man var liten. Hjälp! Jag vill inte bli stor...

Ungefär tretusensexhundrafemtio dagar, det känns så mycket längre än vad det ser ut när man ser det i siffror.
Jag cyklade idag, det var härligt. Medvind nerför hela Tröingeberg, och det är vid sånna unika tillfällen som växlarna inte räcker till. Jag märkte inte hur fort det gick för medvinden utplånade fartvinden och helt plötsligt gick det inte att växla upp mer.

En Vacker Dag - Jumper
Man snubblar över en text och den bara är sådär, ungefär, alltså den passar in. Här. Nu. Och den passade in någon annans tonårsförvirring för nästan tio år sedan. Det är det jag älskar med musik. Den är så otroligt tidlös.

Jag bortser från att jag har nationellt engelskaprov imorgon, bip-test och Bach-uppspelning på onsdag och ska sjunga (begå socialt självmord) på Inså-uppspelningen på torsdag och avfyrar ett bländande leende.
Slänger även in ett gäng låtar som kanske är temporärt glömda, men som alltid kommer finnas i mina barndomsminnen.

  • Sleeping In My Car - Roxette
  • Jag Mötte Lassie - Ainbusk
  • Flickan Ovanpå - Orup
  • Wannabe - Spice Girls
  • Sommartider - Gyllene Tider
  • När Hela Världen Står Utanför - Jumper
  • Dancing Queen - Abba
  • Do You Really Want Me - Robyn
  • Everybody - Backstreet Boys
  • Upp eller Ner - Wilmer X

1 kommentar:

Johanna sa...

Åh.. det finns så mycket gamla låtar. Nostalgi! (Någon från Pakistan har kommenterat något av mina inlägg. Nice posting. Hur farao fattar han vad jag skriver???)