26 mars 2007

Den Gröna Mannen

Följande text är en svenskauppgift jag skrev i januari i år. (Jag måste ta en paus i projektarbetsskrivandet.)

Ibland kan min hjärna spinna igång på små detaljer. Ögonblickshändelser och livets parenteser.
I höstas var jag i Den Knugliga Hufvudstaden för att hälsa på min moster. Efter en hel dags kringvandrande, först i city och sedan uppe på Söders höjder kapsejsade vi på ett fik i Götgatsbacken vid namn Muggen. Stora fönster, bord ut mot gatan. Jag gillar ställen med färgglada tekoppar, även om jag inte gillar te. Detaljer, som sagt.

Klockan närmade sej sex och tvärsöver gatan släcktes ljuset i ett kontorsfönster. I rummet bredvid var det fortfarande tänt. Får jag gissa tror jag att det var en liten reklambyrå som låg där, och eftersom hela väggen ut mot gatan var ett fönster hade jag fri sikt in.
Mannen som satt vid skrivbordet var kanske fyrtio år gammal, jeans, ljus skjorta utan slips, och kortklippt, gråaktigt hår. Helt olik indiekidsen som han säkert betraktat under deras ändlösa vandringar upp mot SoFo.

Rummet var nästintill kalt, vitmålade väggar, skrivbord i ljust trä, vänt ut mot fönstret och en bokhylla längs hela den bakre väggen. Dörrar på sidoväggarna mittemot varandra. helt vanligt. Men allt som inte var trä, stål eller vitt var grönt. Massa olika nyanser, omvartannat. Alla mappar, pärmar och bokryggar var gröna. Pennorna i den gröna burken på skrivbordet var gröna. Tavlan på väggen, stora Marimekkoblommor i grönt och vitt.

Laptopen slogs ihop och lampan släcktes. En plastpåse virvlade runt, och förbi cykelbudet som stretade i motvind och uppförsbacke. Grön hjälm.
Kanske ett sammanträffande, men det är klart att min hjärna och livliga fantasi spinner igång. jag undrar om den gröna mannen har helt grönt hemma också? Eller om han, precis som de flesta andra jag känner, har flera olika varianter av sitt "jag". Hemma kankse han är den röda mannen. Inte vet jag, men det är kul att låtsas att man vet. låta detaljerna bli huvudpersoner i små historier som egentligen inte finns. Precis som huvudpersonen i sagan om Den Gröna Mannen har en mani för just grönt har jag en mani för detaljer och människor.

Vad är din mani?

Hedda Berander 070115

Inga kommentarer: